Testbericht www.audio.de 4/24

Der japanische Geheimtipp

Jemand, der es sehr ernst meint, baut in Yokohama HiFi-Geräte, die angesichts von Aufwand und Klang ziemlich preiswert erscheinen. Darunter vier Phonostufen, von denen wir die kleinste vorstellen: die VIDA prima.

Mr. Shinobu Karaki hat 28 Jahre für Texas Instruments gearbeitet, bevor sich der Röhren- und Vinyl liebhaber 2010 auf seinen eigenen Weg machte und Aurorasound gründete.
In seiner Freizeit baute er schon lange Phonoverstärker und Röhren-Amps für audiophile Bekannte.
Nun wollte er sich nur noch damit beschäftigen. ……

Lesen Sie hier den gesamten Testbericht. [Testbericht öffnen]

Author: Alexander Rose-Fehling

Moonriver 404 Vollverstärker: Kompromisslose Klangqualität

Innovatives schwedisches Design

Der Moonriver 404 kombiniert klassische Ästhetik mit moderner Technik. Entwickelt von George Polychronidis, fokussiert er auf eine naturgetreue Musikwiedergabe. Seine technische Ausstattung, darunter Class A/B-„Chipverstärker“ und eine umfangreiche Energieversorgung, garantiert eine dynamische und präzise Klangqualität.

Kompakte Eleganz und Vielseitigkeit

Trotz seines kompakten Designs bietet der 404 umfangreiche Anschlussmöglichkeiten und intuitive Bedienung. Er überzeugt durch eine ausgezeichnete Verarbeitung und ein zeitloses Design, das sich nahtlos in jedes Ambiente einfügt.

Exzellente akustische Performance

Der Verzicht auf Klangregelung zu Gunsten eines balancierten und natürlichen Klangs sowie die Möglichkeit zur individuellen Anpassung durch Aufrüstoptionen machen den 404 zu einer erstklassigen Wahl für Audiophile.

STEREO_02-24_Moonriver

Der Moonriver 505: Eine neue Ära des Hi-Fi-Sounds

Entdecken Sie den Moonriver 505 Phono-Vorverstärker – eine Fusion aus traditioneller Audiophilie und moderner Technik. Dieser Vorverstärker, entwickelt von Moonriver Audio, zeichnet sich durch sein elegantes Design und seine herausragenden Klangeigenschaften aus. Er bietet ein außergewöhnliches Hörerlebnis, das sowohl Detailtreue als auch eine warme Klangbühne betont.

Unser Bericht beleuchtet die technischen Spezifikationen und die einzigartige Klangqualität des Moonriver 505, die ihn von anderen Geräten seiner Klasse abheben. Erfahren Sie mehr über seine Besonderheiten und warum er für Hi-Fi-Liebhaber eine Bereicherung darstellt.

Für detaillierte Informationen, lesen Sie unseren vollständigen Bericht im PDF-Format:

Schauen Sie sich auch gerne die Videoproduktvorstellung zum Moonriver 505 an.

Feingeister mit Schmackes

Nachdem sich mit der Audio Offensive in Falkensee ein neuer Vertrieb der Tonabnehmer von Soundsmith angenommen hat, ist es an der Zeit, dass aus einer treuen Gefolgschaft eine richtige Fanbase wird.

Lesen Sie gerne den Testbericht zu den Tonabnehmern „Soundsmith Zephyr MIMC und The Voice“.

Im Auge der Röhre – Röhrenvorstufe Angstrom ZPR22

Im September 2022 habe ich mit Audio Offensive Vertriebschef Uwe Heile eine Reise nach Norditalien gemacht, die uns vor allem mit den Produkten und den Menschen hinter Angstrom Audiolab bekannt machte. Ein Jahr nach dem spannenden Treffen steht nun ein Angstrom Verstärker vor mir und macht großartig Musik.

6-2023 image-hifi.com • Testbericht zum Vitus SIA 025 MK II

Ein bisschen wie Apfelkuchen. Mit Sahne einfach noch leckerer – schreibt Andreas Wenderoth zum Vitus SIA 025 MK II.

Der SIA 025MK II ist ein feiner, überzeugender Vollverstärker mit wunderbaren, absolut unüblichen Optionen.
Und wiedermal ein Gerät, das erhebliche Zweifel aufkommen lässt, ob man die aufgesplittete Variante von Vor- und Endverstärker wirklich braucht.

Herzlichen Glückwunsch nach Dänemark !

Das Erweckungserlebnis

5/2023 image-hifi.com
Autor: Andreas Wenderoth schreibt:


Das Hyperion MKII-ES ist neben dem Strain Gauge das radikalste System von Soundsmith-Chef Peter Leder-
mann und verfügt über einzigartige Details. Auf Anregung seines Freundes Frank Schröder über einen hand-
geschliffenen Kaktusstachel als Nadelträger. Keine exotische Spinnerei– eine Materialrevolution mit im-
mensen akustischen Vorteilen.

Eine High-End Spaßmaschine

schreibt Dirk Sommer ganz aktuell zur Vitus RP 102 Phonostufe

STATEMENT

Der Vitus RP 102 bietet Anschlüsse für drei Tonabnehmer, verfügt über eine Vielzahl von Anpassungsmöglichkeiten für MCs und ein benutzerfreundliches Menü. Er lässt auch bei hoher Verstärkung weder Brumm noch Rauschen vernehmen. Aber das Wichtigste: Er präsentiert die Musik nie kalt oder gar analytisch, sondern fasziniert mit seiner rhythmischen Prägnanz und seiner Spielfreude. Eine High-End-Spaßmaschine!

Das schreibt Dirk Sommer als Fazit, aber es lohnt sich den ganzen ausführlichen Testbericht zu lesen, und quasi nebenbei dabei äußerst interessante Musikstücke, die sich besonders als Teststücke für den analogen Geräte Vergleich eignen, kennen zu lernen.

Test Kompaktlautsprecher : Graham LS5/9

This Is The BBC… So oder ähnlich fangen die News bei der ältesten Rundfunkanstalt der Welt an, der BBC.

Für STEREO interessant sind die hier entstandenen Studiomonitore, die es lizenziert von Graham Audio gibt, etwa den LS5/9. Ein bemerkenswertes Erlebnis.

Tom Frantzen
Test von STEREO 07/2023

2022 Golden Ear: Graham Audio 5/5 Monitor Loudspeaker

Review by Paul Seydor

Graham Audio 5/5 Monitor Loudspeaker

A three-way design with slot-loading of the midrange and woofer to achieve a wider, smoother, more uniform axial response, the 5/5 manages the difficult trick of achieving a uniform frequency response across an approximately 60-degree window, while at the same time realizing state-of-the-art imaging and a commandingly impressive dynamic range that will exceed the requirements of most music listeners in anything short of baronial-sized listening rooms. Bass response is deep enough to obviate the need for a subwoofer unless pipe organs constitute a steady diet, while the overall tonal balance is such that day after day on recording after recording over several months the 5/5 left me with the feeling that I was hearing back to the original source in a way that I’ve experienced with very few speakers. The 5/5 is designed to be a professional monitor of very high neutrality; despite its employing multiple drivers, at no time during the long evaluation period did I ever feel I was listening to different drivers, different materials, different colorations. So carefully has Hughes chosen the drivers and so scrupulously has he matched and optimized them through size, crossover, slotting, and other engineering solutions, not least very careful listening, to work as an integrated system, that the LS5/5 always appeared to speak with a single voice from top to bottom with quite amazing transparency and outstanding coherence. To repeat what I said of the 8/1: If I absolutely had to choose one speaker to live with the rest of my life, the 5/5 would be on the short list, albeit higher up. What I can say for now is that I consider it the finest three-way cone-based loudspeaker in my experience and one of the finest, period.

 

Unsere Übersetzung dazu:

Graham Audio 5/5 Monitor-Lautsprecher

Ein Drei-Wege-Design mit Schlitzbeladung des Mittel- und Tieftöners, um eine breitere, glattere und gleichmäßigere axiale Antwort zu erzielen. Der 5/5 schafft das schwierige Kunststück, eine gleichmäßige Frequenzantwort über ein etwa 60-Grad-Fenster zu erreichen, während er gleichzeitig eine erstklassige Abbildung und einen beeindruckenden dynamischen Bereich bietet, der die Anforderungen der meisten Musikliebhaber in allem außer in baronialen Hörräumen übertrifft. Die Basswiedergabe ist tief genug, um einen Subwoofer zu vermeiden, es sei denn, Orgeln gehören zu einer stetigen Diät, während die Gesamtklangbalance so ist, dass ich nach Monaten der Aufnahme nach Aufnahme immer noch das Gefühl hatte, dass ich die Originalquelle in einer Weise höre, die ich nur selten mit anderen Lautsprechern erlebt habe. Der 5/5 wurde als professioneller Monitor mit sehr hoher Neutralität konzipiert. Trotz der Verwendung mehrerer Treiber hatte ich während der langen Evaluierungsphase nie das Gefühl, dass ich verschiedene Treiber, Materialien oder Verfärbungen höre. Hughes hat die Treiber so sorgfältig ausgewählt und sie so akribisch durch Größe, Frequenzweiche, Schlitzung und andere technische Lösungen optimiert, nicht zuletzt durch sehr sorgfältiges Zuhören, um als integriertes System zu arbeiten, dass der LS5/5 immer mit einer einzigen Stimme von oben nach unten zu sprechen schien, mit erstaunlicher Transparenz und herausragender Kohärenz. Um das zu wiederholen, was ich über den 8/1 gesagt habe: Wenn ich absolut einen Lautsprecher auswählen müsste, mit dem ich den Rest meines Lebens verbringen würde, stünde der 5/5 auf der engen Auswahl, wenn auch weiter oben. Was ich jetzt sagen kann, ist, dass ich ihn für den besten drei-Wege-Kegel-Lautsprecher halte, den ich je erlebt habe und einen der besten, überhaupt.

 

Hardware Reviews – Oephi Lounge

Author: Chris Kelly | Bericht öffnen

 

 

 

 

Hardware Reviews – OePhi Transcendence and Immanence

Author: Chris Kelly | Bericht öffnen

 


11/2022 Aqua La Diva M2 – Part 3

Of late, ongoing changes on the streaming front have led to my reassessing the CD medium. But more pertinently, I have made a very interesting discovery that led to a newfound admiration for the Aqua La Diva M2 drive. In short, with one provision, I now think it is the best CD transport that I have heard.

When I first reviewed the Aqua La Diva M2, this was when I had just heard the original Mk1 Diva which sounds quite different. Not better, mind you, but very different nonetheless. It’s just that I am intimately familiar with the Aqua Formula xHD DAC and the Aqua LinQ. Both these components represent what I feel is the Aqua house sound and this meant that I approached the new Diva with some reservations. The M2 scored points in many areas over the original Diva (refinement, flow, low-level resolution, and soundstaging, to just name a few) but its rather smooth and relaxed nature made it not sound quite as expressive and lively as I had anticipated. But now, this has changed. How? I’m glad you asked! My explanation is a little long-winded, so please bear with me.

New La Diva M2 Insights

For a recent review of the Jay’s Audio CDT3-Mk3 CD transport, I asked Marco Oudheusden of Hexagon Audio (our local Aqua distributor) if I could borrow the La Diva M2 once more to serve as a reference. Fortunately, Marco was happy to bring it around.

Upon first listening using the transport’s own compliant rubber feet, the La Diva M2 sounded very familiar, but no longer quite as laidback as I remembered it. One reason for this is that it was now positioned on an Artesania KSH2 Krion shelf that itself sits on top of an Artesania Aire floor platform, which is basically a very low version of the Exoteryc rack. But the bigger reason is that the Grimm MU1 music server has changed.

As I make comparisons with other equipment all the time, I was already aware of the MU1 having changed as a result of recent updates but it wasn’t until I listened to the La Diva M2 again that I noticed just how much the MU1 had changed.

I absolutely love the Roon interface but I think it’s known among audiophiles that its sonic presentation has a tendency to change with every software update. Sometimes for better, sometimes for worse. I should also not be too dramatic about this because it also ties in with system synergy and personal taste.

Throughout its many versions, Roon has always sounded pleasant, but to my ears, most of the time a little too much on the smooth and relaxed side. Inexplicably, the only deviation that I found to this was the Grimm MU1. Somehow, even though it runs Roon (version 1.8 at that time), it managed to sound almost on par with the Aqua LinQ using UPnP or HQPlayer. And that is why I added it to my stable of reference components.

However, the MU1’s last two firmware upgrades, combined with the recent Roon updates (now on version 2.0, Build 1143), significantly changed the server’s sound. Now, the MU1 sounds very much in line with how I perceived most Roon-based servers all along: very smooth and organic, but quite lush and relaxed, which is not how I prefer it. In my system, it currently lacks conviction and expression.

Adding StillPoints

At this point in time, I received two long-awaited sets of StillPoints Ultra SS V2. After trying these footers with the La Diva M2, I was stunned at the magnitude of improvement! To my surprise, this brought the CD transport not just a little, but a lot closer to the Aqua LinQ, and to what I regard as the Aqua House Sound.

Now, if I compare the L Diva M2 to the Grimm MU1, the former is actually tighter, more articulate, and even more expressive! Compared to the La Diva M2, the MU1 is now a bit static and contained. And something else I now notice is that the La Diva M2 has a more convincing timbre, making it acoustically more realistic.

Needless to say, I’ve been doing more comparisons. The Aqua LinQ, for example, has always sounded absolutely superb. In comparing the LinQ and the La Diva M2, the two need different support and placement, but when this is catered to, I can only conclude that the two now show a strong family resemblance.

 

La Diva M2 versus LinQ

The Aqua LinQ has always sounded best when positioned as designed, with its own compliant rubber feet, and I have not changed my stance on this. It works well pretty much regardless of how it is supported but I’ve always used it in an Artesania Exoteryc rack, on top of the Aqua Formula xHD DAC, with Neoprene pads in between to avoid staining the chassis. The LinQ sounds great with UPnP but I prefer Roon’s interface and so I use it with the MU1 running Roon and HQPlayer, streaming to the LinQ’s Core NAA module.

In comparing the LinQ as described to the La Diva M2 on StillPoints and on top of an Artesania KSH2 Krion shelf, both sources excel in terms of neutrality, transparency, and precision. The LinQ has a slightly more solid and robust stance, with more grounded, deeper-growling bass, but the La Diva M2 counters with more fluidity, slightly more refinement, and longer decays, leading to a deeper sense of continuity.

Between the two, I can only say that it is a matter of taste, not one of performance. Both sources are simply fabulous.

 

In case anyone was wondering if I can’t just enhance the MU1 with StillPoints in the same way. Well, I’ve tried. While this does make the server sound more articulate, the entire presentation remains as it is, just lifted in its entirety and more forward, rather than obtaining increased dynamic- or spatial variance. As always in all matters audio, a tweak that works for one device need not necessarily work for another device. For the La Diva M2, however, the StillPoints are just perfect. And if the Ultra SS V2 are too dear, why not start with a set of Ultra Minis? From earlier experience, I know that they will not sound as full-bodied, but I’m sure they will still deliver a very positive result.

The Bottom Line

From the first moment that I heard it, I knew that the La Diva M2 had massive potential. It’s too bad it has taken me so long to fully come to grips with it. Used on its own compliant rubber feet, the La Diva M2 is rather relaxed but still highly commendable for setups that verge to the forward side and music lovers who are looking for “analog” gloriousness. When one also springs for a set of StillPoints Ultra SS V2, the La Diva M2 snaps right into focus and becomes so well-balanced that I expect it will work sublimely well in any setup.

For what the La Diva M2 offers in audiophile terms, given the ever-increasing prices of the competition, I’m confident in stating that even when factoring in the extra 900 euros for a set of 3 Ultra SS V2s, still, the combo is reasonably priced. The fact of the matter is that you can also get a CD transport for 20K, 30K, or even more. I have to wonder, will they be better, or merely different? Maybe time will tell. For now, I know of no better CD transport than the La Diva M2, either in its price range or beyond.

 

9/2022 Testbericht Moonriver Audio 404 Reference

Kategorie: Verstärker > Transistor-Vollverstärker

[PDF] Testbericht öffnen

Bitte beachten Sie das unsere Hefte jeweils ca. 4-6MB groß sind und das die Ladezeit zum öffnen entsprechend Ihrer Internetverbindung etwas länger dauern kann.